Pénzesgyőr – Zirc túraútvonal

Legmagasabb pont: 499 m
Legalacsonyabb pont: 357 m
Legnagyobb meredekség: 18 %
Várható menetidő: 2,5 óra (A várható menetidő a pihenőidőket nem tartalmazza.)
Vízvételi lehetőség: Pénzesgyőr (utcai kút). A túrán a vízvételi lehetőségek
korlátozottak.

Kiindulási hely megközelítése: Zirc – Bakonybél közötti autóbuszokkal.

Leírás:
A település központjából a Z sáv jelzésen keleti irányba indulunk. A falu szélén jobbra letérünk, és a volt Fischer-kúria mellett, több derékszögű kanyarral folytatjuk utunkat. Kis patakot keresztezve, előbb fák alatt, majd
nyílt terepen megyünk át az előttünk lévő dombháton. Túloldalán kis erecske völgyébe ereszkedünk, azon átlépve hamarosan erdőbe érünk. A hegyoldalban harántolva emelkedünk, miközben balról egy mély
völgyfejezetet kerülünk meg. Balról becsatlakozik a Zoltay-forrás felől érkező P+, a Z sáv jobbra, széles szekérúton folytatódik. De kitérőt is tehetünk a Zoltay-forráshoz, ahol lehetőségünk van friss forrásvizet kortyolgatni, illetve a padokon megpihenve elfogyaszthatjuk az útra készített elemózsiánkat vagy akár sütögethetünk is.

Nyitott terepre érünk, északra Tündérmajor épületei látszanak. Széles földutat keresztezünk, jelzett utunk hamarosan ismét az erdőszélre ér. Benőtt szekérúton folytatódik utunk, mely több szakaszon is ösvénnyé
szűkül. Továbbra is az erdőszélen haladunk. Jobbra leágazik a Z □ jelzés Szarvaskút felé, szélesebbre váló utunk egyenesen halad tovább. Egy bekerített rész mellett ismét ösvényre váltunk, majd az erdőből kiérve újból
nyílt terep következik. Itt egy nagyjából egyenesen haladó benőtt ösvényt kell követnünk, ezen a szakaszon kevés a jelzés. A szemben lévő erdőt kell megcéloznunk, mellette feltűnnek Zirc szélső házai, mögötte az Apátság sziluettjével. Jelzésünk betér az erdőbe, melyet jól járható ösvényen keresztez. Mellettünk karsztos sziklák, karros felszínek láthatóak. Ismét kiérünk az erdőszélre, majd bokros, csalitos lejtőn ereszkedünk le a város szélére. A dózerúton balra fordulunk, felettünk szép feszület, érdemes felmenni a kilátás kedvéért. Előttünk Zirc és a Zirci-medence, balkézre a Pintér-hegy erdős tömbje, jobbra Olaszfalu, odább az eplényi Ámos-hegy
emelkedik. Szemben Nagyesztergár házai, távolabb a Tési-fennsík látható. Tiszta időben a Vértes fennsíkja jelöli ki a horizontot. Az Irtás utcán lefelé folytatjuk utunkat, majd jobbra térve az Eötvös, majd a József Attila utcán ereszkedünk le a város központi terére, a Rákóczi térre.